Eredményes a Pedagógus életpályamodell

2025. 01. 23.

A Pedagógus életpályamodell projekt 2024-es eredményeiről és a 2025-ös tervekről tartottak háttérbeszélgetést 2025. január 16-án a Belügyminisztériumban, ahol a felelős kormányzati szakemberek és több pedagógus érdekképviseleti intézmény képviselői mellett részt vett az Európai Bizottság szakértő tisztségviselője is.

A 2021–2027-es uniós fejlesztési időszakban minden tagállam kijelöli azokat a stratégiai fontosságú műveleteket, amelyek jelentősen hozzájárulnak az adott program céljainak teljesítéséhez. Magyarország ezeket a kiválasztott műveleteket közös néven Pillérekként jelöli, utalva fontosságukra, a fejlesztéspolitikai célkitűzések elérésében betöltött szerepükre. Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz) egyik kijelölt pillére a Pedagógus életpályamodell, melynek legfőbb célja a pedagógusok elismerése és a pálya vonzóvá tétele.

A 88 százalékban hazai, 12 százalékban uniós finanszírozásban megvalósuló projekt hosszú távú garanciát biztosít a béremelésre és a megfelelő szakmai munkára. 2024-ben 140 ezer pedagógust érintett a béremelés, ami átlagban 32,2 százalékkal növelte a pedagógusok fizetését, az átlagbér így bruttó 652 ezer forint volt körükben. Az esélyteremtési illetmény is több mint 20 ezer pedagógust érintett, ami további 20 százalékos emelést jelentett. A modell célja, hogy aki többet dolgozik, az többet is tudjon keresni. A projekttel már kiemelkedő eredményeket értek el, ugyanis a 2024-es egyetemi felvételiknél megjelent a bizalom a fiatalok részéről a kormány és a pedagógusi pálya felé, hiszen 2022-höz képest megduplázódott a jelentkezők száma. 2025-ben már 143 ezer pedagógus volt érintett a béremelésekben, és a belépő pályakezdők száma is megtriplázódott 2023–2024-ben. A 844 ezer forintos pedagógusi átlagbér elérése a legfontosabb vállalás, továbbra is tartva a diplomásátlagbér 80 százalékát. A hátrányos és a halmozottan hátrányos településeken, illetve feladatellátásban dolgozó pedagógusok további 20 százalékos béremelésben részesültek, és ez idén is több mint 20 ezer pedagógust érintett. A gyakornokok bére is 23,2 százalékkal emelkedett 2025-re, tehát a pálya elején is jelentős segítségre számíthatnak a kezdők. Emellett a tanárok sávos fizetésében is minden sáv több mint 10 százalékos emelést kapott. Reményeik szerint 2027 elejére a pedagógusok átlagbére meghaladja majd az egymillió forintot.

Egy kezdő pedagógus a gyakornoki bérek 2,24-szeresét, a kiegészítő bérekkel pedig a minimálbér 2,44-szeresét kapja. Sokkal több nagy tapasztalattal rendelkező pedagógust is meg tudnak tartani a pályán, köszönhetően a kedvező konstrukciónak, amelyet kínálnak a nyugdíjas korba lépett tanárok, tanítók számára. A megállapodás nagy előnye, hogy az alapbérek mellett a pótlékok is emelkednek, így akik többletfeladatokat vállalnak, azok jobban járnak, mint akik csupán tanítanak. Tovább emeli az oktatás színvonalát, hogy 60 év felett továbbra is van lehetősége a tanároknak csökkentett óraszámokat vállalni, így magasabb minőségű órákat tartani. Az óvodapedagógus-képzésben is érezhető a jelentkezők számának növekedése, így ez a szakma a köznevelés egyik alappillére maradhat a továbbiakban is.

Az első célkitűzést elérték, hiszen a tanárok bére már eléri a diplomás átlagbér 80 százalékát. Viszont nem szeretnének itt megállni, a béremelést minimum 2030-ig szeretnék folytatni, hogy a tanároknak és a tanárrá váló diákoknak biztonságot nyújtson. Uniós forrásokból kétmilliárd eurót a magyar tanárok bérének fejlesztésébe. Ez a következő hároméves időszakban átlag ötmillió forint uniós támogatást jelent tanáronként Magyarországon.

Forrás: palyazat.gov.hu

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás