A pedagóguspálya vonzereje és népszerűsége növekszik. Idén megduplázódott a pedagógusképzésre felvettek száma, történelmi léptékű béremelkedés történt, uniós és hazai források támogatják a Pedagógus életpályamodellt.
A pedagóguspálya vonzóvá tétele és a pedagógusok bérszínvonalának emelése a célja annak az intézkedésnek, amely a Széchenyi Terv Plusz Program keretében Magyarország és az Európai Unió társfinanszírozásában valósul meg, és amelyhez az EFOP Plusz-2.1.1-24-2024-00001 azonosítószámú, „Pedagógus életpályamodell” című projekt 762,6 milliárd forinttal, az EFOP Plusz-2.2.1-24-2024-00001 azonosítószámú, „Pedagógus életpálya modell – hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusokat érintően” című projekt 25,8 milliárd forinttal járul hozzá.
A programban nagy hangsúly kerül a pedagógus utánpótlás biztosítására is. Az „Akik arra születtek…” – Pedagógus álláshelyek 2024 című rendezvénysorozat keretében a pedagógusképzésben résztvevő fiatalokat szólítják meg. A Belügyminisztérium köznevelési szakterülete a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért felelős szakterületével, valamint kilenc pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézménnyel együtt a fenti célok érdekében a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára szervezett rendezvényeiken konkrét és naprakész információkkal szolgálnak a tankerületi központok, a szakképzési centrumok, az önkormányzatok és az egyházi, valamint a magánfenntartók képviselői a pedagógusjelölteknek. Fontos, hogy a pályára készülők megismerjék a pedagógus-életpálya belső értékeit, és ezzel a hivatásukra való felkészülés során az elköteleződésük megerősödjön.
A megújított felsőoktatási képzési és felvételi rendszer, a pedagógus pályát választók részére elérhető képzési ösztöndíj, valamint az emelkedő bérszínvonal pozitív hatása a 2024. évi pedagógus szakokra jelentkezők emelkedő számában is tükröződött. A 2024 szeptemberében induló felsőoktatási képzésekre 101.463 hallgató nyert felvételt. Összehasonlítva a korábbi adatokkal, idén duplájára emelkedett és összességében 15%-ot tesz ki azok száma, akik tanárképző szakokon kezdhették meg tanulmányaikat.
A területen a legnépszerűbbek az óvodapedagógus (2.736 fő) és a gyógypedagógus (2.632 fő) szakok. A tanári képzésekre 3.346 hallgatót vettek fel, közülük 554 főt természettudományos (MTMI) szakra. Kiemelkedően nagy az érdeklődés a rövid ciklusú tanári mesterképzések iránt: a jelentkezők száma meghaladta az ötezret.
A 2021-2027-es uniós fejlesztési időszakban minden tagállam kijelöli azokat a stratégiai fontosságú műveleteket, amelyek jelentősen hozzájárulnak az adott program céljainak teljesítéséhez. Magyarország ezeket a kiválasztott műveleteket közös néven Pillérekként jelöli, utalva fontosságukra, a fejlesztéspolitikai célkitűzések elérésében betöltött szerepükre. Az EFOP Plusz egyik Pillér művelete a Pedagógus életpályamodell.