Egyszerűbbé és átláthatóbbá vált az e-ügyintézés a közigazgatásban

2023. 12. 21.

Nincs többé felesleges sorban állás – a SZEÜSZ-rendszer alkalmazásával és fejlesztésével az utóbbi években egyszerűbbé vált a hivatali ügyintézés Magyarországon. A 2014-2020-as európai uniós fejlesztési időszakban megvalósított fejlesztésnek köszönhetően ráadásul bővült és átláthatóbb lett az elérhető elektronikus szolgáltatások köre is.

A magyar kormány évek óta dolgozik azon, hogy a hivatali ügyintézést a legkorszerűbb digitális megoldásokkal támogassa. E folyamat részeként készült el a SZEÜSZ-rendszer, amely a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat teszi korszerűbbé és egységesebbé. A rendszer bevált és sikeresen működött, ám az ügyfelek visszajelzései, igényei további fejlesztésre sarkallták az üzemeltetőt.

Az adminisztratív terhek csökkentésére irányuló, 2015 és 2021 között megvalósuló projektet a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezette konzorcium koordinálta, és Magyarország költségvetése, valamint az Európai Szociális Alap finanszírozta a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program (KÖFOP), illetve a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében.

A beruházásnak köszönhetően a Kormányzati Adatközpontban bővült az elérhető elektronikus szolgáltatások köre. Így a magyar emberek, vállalkozások, illetve a hivatalok időt takaríthatnak meg és rugalmasabban, gyorsabban tudják igénybe venni ezeket szolgáltatásokat. A SZEÜSZ-rendszer funkcióit minden közigazgatási elektronikus ügyintézés során alkalmazzák. Ráadásul az érintett egyéb szervezetek immár önálló fejlesztés nélkül, gyorsan és költséghatékonyan beilleszthetik a megújult struktúrát az elektronikus folyamataikba.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy több e-közigazgatási szolgáltatás (elektronikus azonosítás, meghatalmazás, fizetés, kézbesítés, aláírás) kapott modernebb formát. Ilyen a rendelkezési nyilvántartás is, amelynek segítségével akadályoztatás esetén könnyedén, elektronikusan adhatunk meghatalmazást bárkinek, hogy eljárjon helyettünk, átvegye a hivatalos iratainkat, vagy éppen ügyet intézzen a kormányablakok egyikében. Ez a magánszemélyek, de a cégek számára is elérhető opció.

A SZEÜSZ rendszerébe tartozó részleges kódú telefonos azonosítás ugyancsak hasznos lehetőség, hiszen kiváltja az online ügyintézést – ez a lakosság egy része számára még mindig alapvető elvárás. Fontos kiemelni az elektronikus fizetési és elszámolási rendszert, amely az eljárási díjak, illetékek egyszerű befizetését teszi lehetővé közigazgatási ügyeknél, felesleges sorban állás nélkül.

A nemzetközi szabványoknak és a hazai jogszabályi előírásoknak minden tekintetben megfelelő rendszer fejlesztésével több millió magyar számára tették egyszerűbbé és átláthatóbbá a hivatali ügykezelést, illetve az elektronikus ügyintézési szolgáltatások használatát.

A program a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00025 projekt keretében európai uniós forrás bevonásával valósulhatott meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás