Hatósági eljárások egyszerűbben, gyorsabban

2025. 07. 04.

Annak érdekében, hogy a hivatalok hatékonyabb és magasabb színvonalú szolgáltatásokkal állhassanak az állampolgárok rendelkezésére, szükségessé vált a közigazgatási eljárásokkal összefüggő folyamatok egyszerűsítése, egységesítése és újraszervezése. Uniós projekt keretében a legkorszerűbb módszertani, informatikai és technikai megoldásokat alkalmazva csökkentették az adminisztratív terheket és az ügyintézési időt.

Az „ügyfélbarát szolgáltató állam” kialakítása évek óta zajlik Magyarországon, hiszen ahhoz, hogy egy ország lépést tudjon tartani a globális fejlődéssel, elengedhetetlen, hogy minden területen hatékonyan alkalmazza a digitális vívmányokat. Ez alól nem lehet kivétel a közigazgatás sem, ahol  egymást követik az új, innovatív megoldások annak érdekében, hogy a közigazgatás minden eddiginél professzionálisabb, digitálisabb és még inkább ügyfélbarát legyen.

A „Hatósági eljárások és hatósági jogalkalmazási gyakorlat felülvizsgálata és egyszerűsítése” elnevezésű projekt is a fenti célok eléréséhez járult hozzá három beavatkozási területen: a folyamat-, alkalmazás- és szervezetfejlesztés szintjén.

A folyamatfejlesztési alprojekt a bürokrácia csökkentésére irányult. Megvalósult a közigazgatási hatósági eljárásokat szabályozó joganyag (több mint 1500 törvény és 2000 kormányrendelet) felülvizsgálata, és kidolgozásra kerültek a cél elérését megalapozó törvények. Az alprojekt eredményei közé tartozik többek között az eljárások adminisztratív folyamatainak, a kapcsolódó kérelmeknek és formanyomtatványoknak, valamint a területi közigazgatás hatósági ellenőrzéseinek az egységesítése, továbbá az eljárások ügyintézési határidejének csökkenése. Az új, illetve módosított jogszabályok például lehetővé teszik, hogy mind az állampolgárok, mind a vállalkozások egyre szélesebb körben vehessék igénybe az elektronikus szolgáltatásokat. Már több száz kormányhivatali ügykörben lehet elektronikus űrlapon benyújtani a kérelmeket, ilyen például a csecsemőgondozási vagy gyermekgondozási díj iránti kérelem. Az ingatlanvásárlók ügyintézését megkönnyíti, hogy egyszerűbbé vált a jelzálogjog bejegyzése. Az induló egyéni vállalkozók számára is könnyebbség, hogy a kamarai nyilvántartásba vételt már az egyéni vállalkozási tevékenység megkezdésének bejelentésével egyidejűleg kezdeményezhetik a NAV-nál.

Az alkalmazásfejlesztési alprojekt keretében az eljáró szervek munkája vált hatékonyabbá, gyorsabbá és átláthatóbbá, mivel a több mint 3000, eltérő feladat- és hatáskörű hatóság adatszolgáltatási folyamatának digitalizálásával továbbfejlesztették a közigazgatási hatósági statisztikai rendszer elektronizáltságát. Létrejött az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer (OKNyiR), egy országosan egységes és közhiteles hatósági kereskedelmi nyilvántartás, amely egy publikus lakossági felületen és egy, a hatóságoknak fenntartott zárt felületen naprakészen jeleníti meg a kereskedők, szolgáltatók adatait. Létrehozták a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartását (KSZNY) is, amely egységes szankciórendszer kialakítását teszi lehetővé a közigazgatási hatóságok által kiszabható bírságok és más jogkövetkezmények tekintetében, ráadásul a lakosság számára elérhető felületén az állampolgárok megtekinthetik a nyilvántartásban tárolt adataikat és azt, hogy az adott időszakban mely adatszolgáltatások alanyai voltak. Továbbfejlesztették a Nemzeti Jogszabálytár Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás modulját, amely a törvényességi felügyeleti eljárásokban részt vevő hivatalok írásbeli kapcsolattartását támogatja, ezáltal felgyorsítva a kormányhivatali munkát; a gyors és hatékony ellenőrzés érdekében pedig korszerűsítették a hatósági ellenőrzések eszköztárát (digitális tachográfletöltő, gázszivárgás-érzékelő műszer, kézi hőkamera, ultrahangos falvastagságmérő műszer, zajszintmérő, a sütőolaj minőségét ellenőrző műszer).

A szervezetfejlesztés alprojekt módszertani eszközök kidolgozásával járult hozzá a jogszabály-módosítások gyakorlatba történő átültetéséhez, továbbá szakmai oktatásokat is szerveztek a kormányhivatalok alkalmazottai részére, többek között jelnyelvoktatás, asszertív kommunikáció és mediáció, drónpilóta, munkavédelmi technikus, társadalombiztosítási ügyintéző témakörökben.

Bár a fejlesztések leginkább a háttértevékenységek hatékonyabbá tételét szolgálták, az azoknak köszönhető egyszerűbb és gyorsabb hatósági ügyintézés igazi haszonélvezői mégis az állampolgárok.

A program a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00046 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás