Budapesten öt és fél év megpróbáltatásai után 2023 májusától az utasok végre újra teljes vonalon, használhatják az ország egyik legnagyobb utasforgalmát lebonyolító M3-as metrót.
A metró felújítása mind biztonsági mind esztétikai szempontok miatt időszerű volt. Az alagutakban a beszivárgó talajvíz okozott pályahibákat, ami miatt a metrószerelvények is erőteljesen amortizálódtak. A technikai infrastruktúra karbantartása egyre nehezebben volt megoldható, mert a berendezések elavulttá váltak. Az utasok által használ terekben az esztétikai problémák mellett szintén az elavulttá váló technikai háttér okozott problémákat. Nem volt kérdés, hogy az M3 metróvonal nagyszabású felújításra szorul.
Erre a szükséges renovációra az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös finanszírozásában megvalósult projekt adott lehetőséget. A budapesti M3 metróvonal teljes felújítása az egész Európai Uniót tekintve is az egyik legnagyobb beruházásnak számított a 2014-2020-as időszakban.
A metróvonal rekonstrukciója során korszerű pályaszerkezet épült, felújításra került az elektromos infrastruktúra, állomások és utasforgalmi terek újultak meg és az újonnan épített üvegaknával határolt lifteknek és felvonóknak köszönhetően minden állomás akadálymentesen megközelíthetővé vált.
A rekonstrukcióval a felújított megállók akadálymentesítéssé váltak így minden utas könnyedén hozzáférhet a közösségi közlekedéshez. Az M3 metróvonalat naponta mintegy 500 ezren használják, és a felújításnak köszönhetően mostantól még több ember számára lehet elérhető ez a kényelmes és hatékony közlekedési lehetőség.
A felújítás esztétikailag is újabb szintre emelte a budapesti metrómegállókat. Állomásonként egyedi, a helyi adottságokat tükröző, több helyen kiegészítő elemekkel díszített utastereket hoztak létre, ezért budapesti utazásaink során érdemes néha pillantást vetni az egyedi dizájnelemekkel dekorált új metrómegállókra.
A metrómegállók mellett érdemes egy pillantást vetni néhány érdekes adatra is. A metróvonal 1976 óta üzemel, teljes hosszát 1990-ben érte az Árpád híd (ma Göncz Árpád városközpont) – Újpest-Központ szakasz átadásával. A metrószerelvények 32 perc alatt teljesítik a közel 17 és fél kilométeres útjukat a két végállomás között. A 37 db rendelkezésre álló szerelvény közül csúcsidőben 29 darab közlekedik, legnagyobb megengedett sebességük 80 km/óra. A metróvonal legmélyebben fekvő állomása a Kálvin téri metrómegálló 28,24 méterrel a felszín alatt épült meg. (Budapesten a legmélyebben az M2 vonalon a Széll Kálmán téri megálló fekszik 38,4 méter méterrel a felszín alatt)
A 2023 májusában befejezett projekt eredményeképpen igényes környezetben, biztonságosabb körülmények között, a kor elvárásainak megfelelő színvonalon közlekedhetünk Budapesten.
A program az IKOP-3.1.0-15-2015-00001 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósulhatott meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább