Huszonegy korszerű, energiahatékony trolibuszt vásárolt a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. a 2014 és 2020 közötti európai uniós támogatási időszakban, a Széchenyi 2020 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban elnyert egyik támogatásából. A beszerzésnél kiemelt szempont volt, hogy az új járművek akadálymentesek legyenek, ezért kizárólag alacsonypadlós trolikat vásároltak, ugyanakkor nagy figyelmet fordítottak az utasbarát kialakításra, a dinamikus utastájékoztatásra, a megbízhatóságra és a biztonságra is.
Budapesten több mint húsz éve, 2001-ben készült el az első átfogó közlekedési rendszerfejlesztési terv, amelyet időközben több alkalommal kibővítettek, aktualizáltak, így jelenleg 2030-ig tartalmazza a közlekedésfejlesztés szakmai irányait. Az ebben foglalt tervek megvalósítását célzó járműfejlesztési program második üteméhez tartozott az az uniós támogatásból megvalósított beruházás, amelynek köszönhetően huszonegy új, a korszerű igényeknek és elvárásoknak megfelelő trolibuszt szerezhetett be a fővárosi közlekedési társaság.
A projekt keretében megvásárolt tíz kisebb – vagyis szóló – és tizenegy csuklós Solaris-Škoda jármű mindenben megfelel a korábbi célkitűzéseknek. A trolibuszok forgalomba állítása előtt azonban el kellett végezni a felsővezetékek cseréjét is a kritikus állapotban lévő Dózsa György úti szakaszokon. Ezt követően kerülhetett sor az utasok nélküli próbafutásra: az első járműnek, amelyet kivittek a forgalomba, ötszáz kilométert kellett hibátlanul teljesítnie, az összes többinek pedig egyenként százat. Ez a kisebb méretű járművekre és a csuklós trolibuszokra egyaránt vonatkozott.
A tesztidőszak után fogalomba állított vadonatúj Solaris-Škoda trolibuszok kényelmes és minőségi közlekedést biztosítanak. A járművek mindegyike alacsonypadlós, melyeken a mozgásukban korlátozott és a babakocsival közlekedő utasok is gond nélkül utazhatnak. A tömegközlekedést választók elégedettségét szolgálja továbbá a dinamikus utastájékoztatás is.
A hatékony légkondicionálással és fűtőrendszerrel is rendelkező járművek mindegyikét mozgókép rögzítésre alkalmas kamerákkal szerelték fel, ami növeli az utasok biztonságát és segítséget nyújt a szándékos károkozások megelőzésében, valamint az elkövetők azonosításában.
A trolik legalább négy kilométert felsővezeték nélkül, a saját erőforrásukat hasznosítva is meg tudnak tenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat fennakadást a tömegközlekedésben. Ennek köszönhető, hogy a flotta szükség esetén lehetőséget ad arra, hogy a hálózatot a már kiépített infrastruktúrától részben függetlenítve módosíthassák.
A program az IKOP-3.1.0-15-2017-00016 projektnek köszönhetően, európai uniós forrás bevonásával valósulhatott meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben: Tovább