Egy új esély minden nap – így lett befogadóbb a köznevelés Tolna vármegyében

2025. 10. 29.

Amikor a kis Bence először lépte át az iskola kapuját, még nem tudta, hogy különleges helyre érkezett. Az új fejlesztő eszközök, a színes tanulószobák, a kedves pedagógusok és az új módszerekkel dolgozó szakemberek mind-mind azt a célt szolgálták, hogy neki – és hozzá hasonló, súlyosan, halmozottan fogyatékos gyerekeknek – jobb, teljesebb élete lehessen. Anyukája korábban gyakran érezte, hogy egyedül vannak a küzdelmeikkel, most azonban valódi közösségre, segítségre és reményre találtak.

Ez a változás nem volt véletlen. Egy gondosan megtervezett és végrehajtott európai uniós támogatású projekt eredménye, hogy Tolna vármegyében sikerült megerősíteni a köznevelés esélyteremtő szerepét. Tudjuk jól, hogy a magyar oktatási rendszernek inkluzívabbá, befogadóbbá kell válnia, hogy ténylegesen csökkenteni tudja a társadalmi különbségeket és a tanulók lemorzsolódást. Az egyes intézményeknél célzottan és specifikusan bevezetett korszerű tanulási módszerektől, a pedagógusok folyamatos kompetenciafejlesztésétől várhatjuk, hogy olyan támogató környezet alakul ki, ahol minden gyermek – függetlenül attól, milyen háttérrel vagy képességekkel érkezik – megtalálhatja a helyét.

Két intézmény fogott össze a projekt megvalósítására: a Tolna Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, valamint a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat. Utóbbi székhelyintézményével és öt feladatellátási helyével együtt több mint kétezer tanulót ért el a fejlesztés során, aminek középpontjában a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek álltak. Olyan gyerekek, akik mindennapjaikban állandó segítséget igényelnek, és akik számára minden apró fejlődés hatalmas eredményt jelent.

A projektnek köszönhetően több mint 1100 speciális fejlesztőeszközt és 240 informatikai eszközt szereztek be, ezek támogatják a speciális igényű gyerekek tanulását és a különféle terápiás foglalkozásokat. A pedagógusok 226 fővel vettek részt továbbképzéseken, amelyek a legújabb gyógypedagógiai, módszertani és terápiás eljárások elsajátítását célozták. 33 új módszertan készült, amelyet mind az öt bevont intézmény beépítette a saját pedagógiai programjába.

Az eszköz- és módszertani fejlesztés mellett a projektben hangsúlyt kapott az elfogadás erősítése is. Szülőklubok, érzékenyítő programok, közös kirándulások és sportnapok támogatták azt a nyitottságot, ami egy ilyen célkitűzés esetében a valódi változás igazi kulcsa lehet. A családoknak mintegy 60 támogató programot szerveztek, ahol pszichológusok, gyógypedagógusok és más szakemberek segítették a mindennapi nevelési kihívások megoldását. Terápiás bemutatók ismertették, hogyan lehet egy-egy gyermek képességeit fokozatosan, türelemmel fejleszteni.

A projekt fontos eleme volt továbbá az utazó gyógypedagógusi és konduktori hálózat fejlesztése, amely biztosítja, hogy a vármegyében élő, távolabb lakó családok is hozzájuthassanak a szükséges szolgáltatásokhoz. Az új eszközök és képzések révén a környéken javult a diagnosztikai ellátás minősége is.

A pedagógiai szakszolgálatok is megújultak: immár korszerű pszichológiai és logopédiai eszközök, valamint fejlesztő játékok állnak a szakemberek rendelkezésére, hogy hatékonyabban tudnak hozzájárulni a gyermekek fejlődéséhez. Az új tudásmegosztó műhelymunkákon és workshopokon a szakemberek nemcsak egymástól tanultak, hanem közös megoldásokat is kidolgoztak a speciális nevelési igényű tanulók támogatására.

Tolna vármegye modern, befogadó és érzékeny oktatási és nevelési hálózattal gazdagodott. Az intézmények az iskolákon túl a családok életében is kézzelfogható változást hoztak. Bence anyukája ma már mosolyogva mondja: „Régen féltünk az iskolától, most pedig alig várjuk, hogy reggel indulhassunk. A fiam boldog, és én is az vagyok.”

A program az EFOP-3.1.6-16-2017-00021 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás