Nagyszabású egyetemi oktatási eszközfejlesztés valósult meg a Kodolányi János Egyetem orosházi központjában a hallgatók gyakorlati munkavégzését biztosító oktatási környezet modernizálásával, a távoktatást és nyílt forrású tanulást támogató infrastruktúra kiépítésével, továbbá közösségi terek létrehozásával.
Dél-Békés mind társadalmi, gazdasági és földrajzi szempontból is hátrányosnak minősül, az itt élők a gazdasági háttérből adódóan kevésbé juthatnak felsőfokú végzettséghez. Fontos tehát a térségben élő tehetséges fiatalok felsőfokú tanulmányokba csatornázásának felkarolása, benntartásuk biztosítása úgy, hogy végzettséget is szerezzenek. Ezt szem előtt tartva valósította meg a Kodolányi János Egyetem Orosházán az Infó-kommunikáció a békés(i) jövőért! című projektjét. Az elvégzett feladatok olyan fejlesztéseket szolgáltak, melyek hozzájárultak az egyetemen a komplex oktatási innováció megvalósításához az oktatóterek és a távoktatási eszközpark megújulásával. Célként fogalmazódott meg, hogy a hallgatók és az oktatók egyaránt képesek legyenek megfelelni a folyamatosan változó munkaerő-piaci tendenciáknak a vállalati igényekre reflektáló képzések segítségével, valamint az, hogy a globális kihívásokra és versenyre olyan kínálattal válaszoljon az Egyetem, ami nemcsak nemzeti szinten egyedülálló és előremutató, de a nemzetközi színtéren is elismert, ezzel is növelve az intézmény és a diplomát szerzők versenyképességét. A képzések átalakítása és a digitális kompetenciák erősítése bővíti a friss diplomások munkaerő-piaci lehetőségeit, elősegíti a végzettek elhelyezkedését.
A Kodolányi János Egyetem középtávú stratégiájában jelentős szerepet játszik az informatika. Az informatika-oktatásban az Egyetem orosházi központja regionális szerepre törekszik. Magyar informatikai cégekkel, start-upokkal együttműködve a munkaerő-piaci igényeknek leginkább megfelelő informatikai jellegű képzéseket terveznek kínálni. Az egyes alkalmazási területekhez kapcsolódó tanfolyamok, szakirányú továbbképzések, alap- és mesterképzések fejlesztésében gondolkodnak. Ezek csak erős informatikai infrastruktúrára építhetők, melynek megteremtése jelen pályázat fő eleme volt.
Az uniós és hazai forrásból finanszírozott fejlesztés során oktatótermeket alakítottak ki bútorokkal, számítógépekkel, RAD Studio szoftverekkel, nyomtatókkal és egyéb kiegészítőkkel felszerelve. Megtörtént a 35 kliensből álló vékonykliens környezet futtatásához szükséges szerverinfrastruktúra telepítése, valamint szerverszobát létesítettek. Kiépült az intézmény területén a wifi hálózat, a könyvtári szolgáltatások színvonalának emelése érdekében elhelyezésre került 5 db könyvtári számítógép. Az oktatás hatékonyságát elősegítendő 4 db interaktív kijelzőn keresztül vált lehetővé a Worldwall szoftver több tízezer oktatási segédanyagának használata a tantermekben. A hangosítás, a projektor, a vetítővászon, illetve a konferenciatermi monitorok, kamerák és mikrofonok beépítésével modern, prezentációra, távoktatásra vagy egyéb, csoportmunkát támogató tevékenység végzésére alkalmas termek jöttek létre. Az orosházi központban két olyan közösségi teret is létrehoztak, amelyek egyrészt alkalmasak különböző előadások, közösségi programok lebonyolítására, másrészt arra is, hogy a nők esélyegyenlőségét szolgálva a tanulmányaikat végző anyák programokat szervezzenek itt gyermekeinek.
Noha a projekt célcsoportja a teljes hallgatói kört magában foglalta, hiszen a digitális kompetencia fejlesztésre vonatkozó elemek valamennyi képzési szint és szak, szakirány tantervébe bekerültek, ugyanígy a hallgatói szolgáltatások (adminisztratív, közösségi, könyvtári, távoktatás) fejlesztésének szintén a teljes hallgatói kör kedvezményezettje, azonban a projekt kiemelt célcsoportját a hátrányos helyzetű, lemorzsolódás kockázatával érintett, sok esetben hátrányos társadalmi csoporthoz tartozó hallgatók képezték. Figyelmet fordítottak a felvételt nem nyert érettségizettekre, illetve az élethosszig tartó tanulás koncepciójához illeszkedve formális végzettséget nem adó, egyéni motiváción és társadalmi igényen alapuló kurzusokra, tanfolyamokra az egyetemi-főiskolai bekerülés érdekében jelentkezni kívánó fiatalokra is. A digitális kompetenciák fejlesztésével a hallgatói lemorzsolódás is csökken, és az újabb szolgáltatásokon keresztül további célcsoportokat is be tudnak vonni a képzésekbe.
A fejlesztés hosszú távon Dél-Békésben a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számának növekedését, a társadalom és a gazdaság fejlődési pályára állítását eredményezheti.
A program az EFOP-4.2.1-16-2017-00004 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósulhatott meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben: Tovább