A Konecsni György Művelődési Központ, Tájház és Városi Könyvtár által megvalósított uniós projekt keretében a kiskunmajsai és környéki gyermekek számos izgalmas programon vehettek részt: témahetek, versenyek, táborok, heti és havi szakkörök, műhely- és klubfoglalkozások, foglalkozássorozatok, tehetséggondozó kiscsoportok keretében bővülhettek ismereteik, fejlődhettek kompetenciáik.
Az Együtt a gyermekek eredményességéért Kiskunmajsán és térségében című fejlesztés során iskolán kívüli, új tanulási formák bevezetésével a hátrányos helyzetű, veszélyeztetett, vagy iskolai kudarcokat elszenvedő gyermekek számára tartalmas időtöltést, közösséget, egyéni sajátosságaikat figyelembe vevő foglalkozásokat biztosítottak, hozzájárulva szociokulturális hátrányaik csökkentéséhez és olyan kompetenciaterületeik fejlődéséhez, amelyek javíthatják majdani munkaerő-piaci esélyeiket.
A programokba hét köznevelési intézmény kapcsolódott be három településről. A résztvevő intézmények mindegyike működött már együtt a Művelődési Központtal a jelen pályázatot megelőzően is, így a korábbi személyes munkakapcsolatok és tapasztalatok jó alapot nyújtottak a megvalósításhoz és további lehetséges közös projektek kialakításához. A résztvevők tekintetében a 7-18 éves korosztály 471 fővel, az óvodások 259 fővel képviseltették magukat, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek aránya 37%-ot tett ki.
A foglalkozások tematikájának kialakításakor és projekt eredményeinek értékelésekor a NAT-ban és az intézmények pedagógiai programjában meghatározott nevelési célokat és kompetenciákat, az érett személyiség Berentés Éva által kidolgozott modelljét, valamint a majdani munkaerő-piaci kompetenciákat/személyiségjegyeket vették alapul.
Az Arany János emlékére szervezett témahét például hozzájárult a diákok irodalmi-kultúrtörténeti ismereteinek bővüléséhez, kulturális tudatosságának, esztétikai kifejezőkészségének, kreativitásának fejlődéséhez. Az „Ép testben, ép lélek” témahét célja pedig az volt, hogy az egészséges életmódra és környezettudatos magatartásra nevelés ismereteit, készségeit élményszerű, gyakorlati foglalkozások során bővítse, elmélyítse. Drámajáték művészeti csoport biztosította a tehetséges gyermekek számára képességeik széleskörű fejlesztését, illetve nyilvános bemutatkozási lehetőséget. A zene iránt érdeklődő fiatalokat a Daloló ifjúság tehetséggondozó szakkör fogadta a citerás és néptánc tehetséggondozó csoportokon túl. Mindemellett népdaléneklő, vers- és mesemondó versenyek is várták a nebulókat.
A rádiós és hangtechnikai műhelyben a média szakos hallgatók a rádiózással, rádiós műsorkészítéssel, rendezvények hangosításával kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokat szerezhettek. A program megvalósításában a kulturális központ mellett segítséget nyújtott a helyi Sirius Rádió is, akik biztosították, hogy az elkészült riportok adásba is kerülhessenek.
A kézműves szakköri foglalkozás a környezetvédelem és újrahasznosítás jegyében zajlott, nagy hangsúlyt kapott a hátrányos helyzetű és fogyatékkal élő gyermekek környezeti nevelése, hulladékkezelési, újrahasznosítási ismereteinek bővítése játékos, kreatív alkotást igénylő formában. Természetvédelmi szakkör keretében valósult meg a felső tagozatos tanulók környezeti nevelése, a térség környezeti értékeinek, ezen belül a homokhátság védett növény és állatvilágának megismertetése révén a környezettudatos magatartás kialakítása.
A fiatalok hagyományőrző táborban ismerhették és tapasztalhatták meg szüleik, nagyszüleik, dédszüleik mindennapjait, kipróbálhatták mesterségeiket. Az alkotás öröme és látókörük kiszélesítése mellett helyet kapott a találkozás a magyar és roma szokásokkal, dallam- és tánckultúrával, valamint közös nemzeti értékeink ápolása. Ugyanígy a székely-magyar rovásírás megismerése elsősorban történelmi-kulturális szempontból volt fontos, sőt, a kismesterek bemutatkozása keretében a résztvevők kipróbálhatták a hagyományos kismesterségek alapfogásait, hozzájárulva ezzel manuális és vizuális képességeik fejlődéséhez. Tematikus témaheteken keresztül a gyermekek játékos formában élővé tehették elődeink szokásait, a gyűjtött szellemi néprajzi anyag magyar népi játékainak gazdag és változatos világát.
Különleges program volt a Vizuális tréning bár: játékos ismeretszerzésen, gátlásmentes, szabad munkavégzésen, kreativitáson alapuló személyiségfejlesztés. Az alkotótevékenységek eredményeként a fiatalok megtapasztalhatták saját kreativitásuk, tervezési és problémamegoldó képességeik kibontakozását.
A megfigyelések, illetve a résztvevői és oktatói visszajelzések alapján a tárgy-specifikus ismeretek és képességek mellett a kreativitás, önbizalom, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képesség, aktivitás és motiváltság, valamint a társas kompetenciákban sikerült a legjelentősebb fejlődést elérni.
A program az EFOP-3.3.2-16-2016-00185 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább