A Digitális Fogyasztóvédelem projekt létrehozásának fő célja a lakosság fogyasztói tudatosságának és a vállalkozások jogkövető magatartásának erősítése és az adminisztratív terhek csökkentése volt a fogyasztóvédelem területén az erőforrás-hatékonyság javításával és az ügyfelek terheinek mérséklésével.
Az uniós forrás bevonásával finanszírozott fejlesztés keretében létrejött szakrendszerben a fogyasztóvédelmi hatóság a panasz benyújtásától kezdve a határozat meghozataláig a teljes eljárást online folytatja le, így a papír alapú ügyintézés helyét átvette a modern adminisztráció. A kevesebb papírmunka nemcsak a környezetre gyakorol pozitív hatást, hanem felgyorsítja a lakossági kezdeményezésre vagy hivatalból indult eljárások ügyintézési idejét és hatékonyabbá teszi az ellenőrzéseket is.
A fogyasztói panaszok oka gyakran a fogyasztói jogok nem megfelelő ismerete, illetve a vállalkozások részéről a fogyasztóvédelmi szabályok betartásának hiányosságai. A vállalkozások panaszkezelési színvonalának javulása, a tisztességes kereskedelmi magatartás növeli a fogyasztói bizalmat, javítja a cég presztízsét, és így kedvezően hat a gazdaság versenyképességére. A projekt keretében megvalósult komplex, társadalmi szemléletformálást célzó kampány hozzájárul a tudatosabb, jogait érvényesíteni tudó és akaró fogyasztói réteg kialakításához.
A kampány legfontosabb szakmai tájékoztató felülete a teljes tartalmi és formai modernizáláson átesett a www.fogyasztovedelem.kormany.hu oldal. A Fogyasztóvédelmi Portálon megtalálhatóak a termékvizsgálatokról, aktuális ellenőrzésekről folyamatosan frissülő, részletes információk, kiemelt menüpontot kapott a veszélyes termékek adatbázisa, illetve rendelkezésre áll egy kereső felület is, amely a figyelemfelkelő és érdekes tartalmak mellett szintén a fogyasztók könnyebb információszerzését szolgálja. A honlapról közvetlenül elérhető a fogyasztóvédelmi ügyintézés felülete.
A projektben széles társadalmi rétegeket célzó szemléletformáló kampány is indult. A Facebook és Instagram oldalak mellett jelentős szerepet kapott a YouTube-csatorna is. A közösségi platformokon többek között kvízek és kisfilmek segítségével közvetítettek a fogyasztóvédelmi ismereteket elmélyítő üzeneteket, például a vásárlókat szándékosan megkárosító trükköket vagy a jótállás-szavatosság kérdéskörét járták körül. Szakértők online előadásai nyújtottak segítséget a vállalkozásoknak jogkövető gyakorlatuk kialakításában, a leggyakoribb problémák megoldásában. Tematikus podcast-sorozat tartalmas beszélgetések formájában tájékoztatta az érdeklődőket a legidőszerűbb fogyasztóvédelmi kérdésekről.
A program a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00031 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben: Tovább