Tantermi színház: párbeszéd a jövő polgáraival

2025. 09. 12.

A mai Magyarország társadalma számos kihívással küzd. Egy közösség ereje abban is rejlik, képes-e nyitott, érzékeny és felelős polgárokat nevelni. A Szabad Jászok Demokratikus Egyesülete által megvalósított Osztályterem-színház projekt pontosan ezt a célt szolgálta: színházi előadásokkal és azokat kísérő beszélgetésekkel mutatott utat a diákoknak, hogy megértsék a társadalmi problémák mélységét, és megtanuljanak felelősséget vállalni egymásért, a közöségért.

A kezdeményezés a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) 7. prioritásához kapcsolódott, amelynek célja a helyi közösségek megerősítése és a kulturális élet megújítása volt, a társadalmi befogadás szorgalmazásán, a szegénység újratermelődésének mérséklésén és a fiatalok közösségi aktivitásának növelésén keresztül.

A jászsági projekt azzal tette különlegessé magát, hogy a színház eszközeivel teremtett alkalmat érzékenyítésre és párbeszédre. Tizenegy alkalommal rendeztek tantermi színházi előadást jászberényi középiskolákban. A témák a fiatalokat közvetlenül érintő problémákat járták körül, mint a drogprevenció, iskolai zaklatás, családon belüli erőszak, pályaválasztás dilemmái, az oktatás és a család konfliktusai, de szó esett az önállósodás nehézségeiről is. A darabok után minden esetben beszélgetés következett, amelyet szakértők – pszichológusok, addiktológusok – vezettek. A tanulók passzív nézőkből ilyenkor gyakran érdeklődő, sőt szenvedélyes vitapartnerekké váltak, akik bátran osztották meg saját élményeiket.

Az Egyesület öt különböző társulatot vont be, így a diákok változatos színházi formákkal ismerkedhettek meg a klasszikus színháztól az utcaszínházig. A pedagógusok aktívan közreműködtek a szervezésben, hiszen pontosan ismerték tanítványaik igényeit és problémáit. Az osztálytermi színház rendhagyó osztályfőnöki órává vált, amely egyszerre adott élményt és tanított érzékenységre.

A színházi élmények túlmutattak a szórakoztatáson. A diákok kommunikációja bátrabbá vált, kulturális kifejezőképességük fejlődött, és megtanulták, hogyan lehet a konfliktusokat beszélgetésen keresztül kezelni. Sok fiatal számára ezek az órák segítettek frusztrációjuk feloldásában, és új szemléletet adtak olyan kérdésekben, mint a kirekesztés, az erőszak vagy a felelősségvállalás.

Az Osztályterem-színház projekt az egész közösség számára üzenetet hordozott: a társadalom számára óriási értéket képvisel, ha a jövő nemzedéke érző lelkű, társadalmi problémákra nyitott polgárrá válik. Az ilyen fiatalokból lesznek azok a felnőttek, akik nem közömbösen néznek mások szenvedésére, hanem cselekednek, ha szükség van rájuk. A projekt emellett hozzájárult ahhoz is, hogy a színház iránti igény megerősödjön a fiatalokban, így hosszú távon a kulturális élet megújulásának alapjait is lerakta.

Az uniós projekt zárásaként az Egyesület portfóliót állított össze, amely dokumentálja a megvalósult előadásokat és a tapasztalatokat. Ez az anyag a konkrét projekt bemutatásán túl eszköz lehet ahhoz is, hogy a jövőben más forrásokból folytatódhasson a kezdeményezés.

A jászberényi osztálytermekben megvalósult színházi előadások utat mutattak, hogyan hidalhatók át távolságok fiatal és felnőtt, tanár és diák, egyén és közösség között, és bebizonyították azt is, hogy a színház olyan eszköz, amely a szórakoztatás mellett formál, nevel és összeköt.

Osztalytermi-szinhaz-2

kép 3 / 4

A program a TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2020-01494 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás