Kompetenciafejlesztés és tudásgyarapítás a hagyomány erejével

2024. 12. 16.

A Devecseri járásban több száz gyermek vehetett részt olyan tartalmas, a hagyományőrzésre építő, tanórán kívüli tevékenységeken, melyek a szabadidő kulturált eltöltésén túl a tehetséggondozás alapjait is megteremtették és lehetőséget nyújtottak a gyermekekben rejlő potenciál felfedezésére tematikus, interaktív, kiscsoportos foglalkozások formájában, a közösségi élmények mellett jelentősen bővítve az értékalapú ismereteket. 

Az kiscsőszi székhelyű Élő Forrás Hagyományőrző Egyesületet 2003-ban alapították. A szervezet alkotóművészettel, kulturális tevékenységgel, tehetséggondozással foglalkozik, több éves tapasztalattal rendelkezik a gyermek-ifjúsági korosztály kulturális, szabadidős programjainak szervezésében. Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programban támogatott projekt keretében – a szervezet közművelődési feladatára alapozva – a formális oktatást kiegészítő tanulási programok fejlesztése valósulhatott meg. Az uniós és hazai társfinanszírozású támogatási összegből az oktatási intézmények, diákok, szülők igényei alapján dolgoztak ki a köznevelési intézmények oktatási munkáját támogató foglalkozásokat, melyek célja a nevelési-oktatási intézmények tanulóinak és az óvodás gyermekek kompetenciafejlesztése, ismeret- és tudásgyarapítása volt. A személyes és hatékony kulturális nevelés eszköztárának bővítése ugyanis segítheti a személyiségformálás intézményi feladatait, a kulturális szervezet és a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködések támogatása pedig differenciált lehetőséget nyújt a komplex tanulási formák elterjesztéséhez.

A térség tanulói között nagy arányban vannak szociokulturális hátrányokkal érintettek, valamint életkorukhoz képest alul teljesítők, akiknek felzárkóztatása és tehetséggondozása kiemelt szerepet kapott a szakmai programban a hagyomány nevelő, értékközvetítő, a műveltségi hátrányokat kompenzálni tudó erejére támaszkodva. Összesen hat intézményt: egy óvodát és öt általános iskolát vontak be a programba. A hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, tanulók aránya az összes résztvevőhöz viszonyítva 32%-ot tett ki. 

A tematikus foglalkozások igazodtak a partnerintézmények szakmai programjához, elhelyezkedéséhez, infrastrukturális lehetőségeihez is. Az óvoda pedagógiai tevékenységébe szervesen simult bele a néptánc és népi játék elemeire építő havi szakkör. Az iskolák esetében megvalósult a művészeti csoport foglalkozás forma módszertani megújítása. A kidolgozott tematika alapján a foglalkozások nemcsak a hagyományőrzés fontosságára, a hagyományos tánctechnika és lépések elsajátítására irányultak, hanem a testi nevelés, mozgásfejlesztés célkitűzéseit is erősítették. A témanapok, témahetek, táborok és versenyek, vetélkedők során – újonnan kidolgozott módszertani anyag alapján – az élmény és tapasztalat alapú tanulás a mindennapok részévé vált, az interaktív munkaformák az egyén és a környező világ kapcsolatrendszerében újabb irányok felfedezéséhez biztosítottak jó alapot. A gyermekek élményszerűen ismerkedhettek meg a régi vidéki kultúrával és annak ma is használható, átélhető elemeivel. 

A projekt a szervezett foglalkozásokkal az esztétikai-művészeti tudatosság, kifejezőkészség pallérozását helyezte fókuszba, de nem feledkeztek meg az anyanyelvi kommunikáció, a digitális és a kulturális kompetencia, valamint a személyközi és állampolgári kompetencia fejlesztéséről sem, illetőleg a tanulás tanulása is nagy hangsúlyt kapott.

A pályázati program hozadéka, hogy a köznevelési partner intézményekkel megerősödtek és rendszeressé váltak az együttműködési alkalmak, továbbá a projekt zárását követően is folytatódott a közös tevékenység helyi rendezvények, oktatási programok formájában.

A program az EFOP-3.3.2-16-2016-00005 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósulhatott meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás