A jövő gazdaságát a ma iskolapadban ülő diákok építik majd. Ez volt a mottója annak az európai uniós támogatású projektnek, amelyet a Magyarországi Evangélikus Egyház négy oktatási intézménye valósított meg. Segíteni kívánták a fiatalokat abban, hogy már általános és középiskolás korban reálisan gondolkodjanak saját képességeikről, pályaválasztási lehetőségeikről, és felfedezzék a matematika, a természettudományok, a műszaki és informatikai területek (MTMI) izgalmas világát.
Az MTMI-kompetenciák azért kiemelten fontosak, mert hiányuk hosszú távon a gazdasági fejlődés egyik fő korlátja lehet. Ezen kompetenciák fejlesztése viszont segíti a diákokat abban, hogy alkalmazkodni tudjanak a közeljövő technológiai és munkaerőpiaci kihívásaihoz, és sikeresen vegyenek részt a 21. századi tudásalapú gazdaságban. Általában is szükséges javítani a pályaorientáció hatékonyságát, de különösen azokon a kompetenciaterületeken, amelyek a munkaerőpiacon a legkeresettebbek. Ezért fontos célkitűzés a diákok motivációjának erősítése, a problémamegoldó és logikai képességeik fejlesztése, valamint olyan tanulási környezet kialakítása, ahol az MTMI-irányú pályák már fiatal korban vonzó karrierként jelennek meg.
A projektben négy oktatási intézmény vett részt: a Sopronban található Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium és Kollégium), a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Általános Iskola, a Miskolcon működő Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakgimnázium, valamint a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium.
A fejlesztés középpontjában a diákok valós élményeken alapuló motiválása állt. A hagyományos frontális oktatási formák helyett modern, interaktív és médiaközpontú módszereket alkalmaztak, ami jól illeszkedik a mai trendekhez, hiszen a gyerekek világának jelentős része a digitális térben zajlik.
A „Tudás Feltöltés” című vetélkedőben például reáltudományos témákban vártak saját készítésű videókat. A tanulók kisfilmeket forgattak fizikai jelenségekről, biológiai folyamatokról vagy épp mérnöki megoldásokról. A versengésben a szakmai zsűri és a kortársak szavazatai együtt döntöttek a nyertesekről. Az „Elemi Sztárok” digitális játék pedig a periódusos rendszer elemeit dolgozta fel. Az applikáció és az ahhoz kapcsolódó animációk lehetővé tették, hogy a diákok – szinte észrevétlenül – kémiai és fizikai ismereteket sajátítsanak el. Az élményalapú tanulást további szakkörök, gyárlátogatások, valamint nyári táborok egészítették ki.
A pedagógusok sem maradtak ki a tanulásból: továbbképzéseken vettek részt az MTMI és a pályaorientációs témákban, hogy korszerű eszközökkel tudják támogatni a diákokat. Az intézmények laptopokat, tableteket szereztek be, és bevezették az MTMI tárgyak oktatását segítő digitális tananyagokat.
Összesen 1905 diákot vontak be a projektbe. Közülük sokan most először szembesültek azzal a tapasztalással, hogy a természettudományos vagy informatikai irány nem feltétlenül „nehéz”, hanem kifejezetten izgalmas, és hogy a reálpályákon való boldoguláshoz nem különleges zsenialitás, hanem kitartás, kíváncsiság és logikus gondolkodás szükséges. E tekintetben tehát ténylegesen fejlődött a résztvevők önismerete és pályaválasztási tudatossága.
A projekt külön figyelmet fordított arra, hogy időben szólítsa meg a fiatalokat. Tipikus, hogy sokan csak középiskola végén kezdenek el komolyan gondolkodni jövőjükről, miközben a megfelelő támogatás mellett már a felső tagozattól motiválni lehet a gyerekeket abban, hogy megismerjék önmagukat, érdeklődésüket és lehetőségeiket. A cél nem az volt, hogy mindenki mérnök vagy programozó legyen, hanem hogy minden diák tudatosan válasszon, ismerjék meg képességeiket, szélesedjen rálátásuk a lehetőségekre, hiszen egy tudatosabb, felelősen gondolkodó nemzedék a garancia a jövő sikeres formálásra.
A program az EFOP-3.2.5-17-2017-00053 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.
További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább


