Esélyteremtés és befogadás Veszprém vármegyében

2025. 04. 23.

A sajátos nevelési igényű gyermekek egyik speciális csoportját a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek alkotják. Számukra a befogadó oktatási környezet kialakítása kiemelt jelentőségű a köznevelésben. Ennek érdekében a Veszprémi Tankerületi Központ egy átfogó szakmai fejlesztési programot valósított meg az Európai Unió társfinanszírozásával. A projekt célja az őket ellátó intézmények szakmai fejlesztése, a társadalmi elfogadás erősítése és a családok támogatása volt.

A program a Veszprémi Tankerületi Központ három intézményében, a Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat székhelyintézményében, valamint tíz tagintézményében zajlott. A szakemberek több mint 160 szakmai programot szerveztek, amelyekbe nemcsak a gyermekek, hanem szüleik, pedagógusaik és más szakmai partnerek is bekapcsolódhattak.

A résztvevő intézmények számos innovatív módszert és programot dolgoztak ki a fogyatékkal élő gyermekek támogatására. A Kozmutza Iskola pedagógusai olyan új tanítási módszereket fejlesztettek, amelyek élményszerű tanulási lehetőségeket biztosítanak a középsúlyos, súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek számára környezetük megismerésében. Emellett szülősegítő programokat és kerekasztal-beszélgetéseket is tartottak, hogy a családok minél sokoldalúbb és hatékonyabb támogatást kapjanak. A Bárczi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (EGYMI) egy tematikus füzetsorozatot adott ki pontos útmutatót nyújtva a szülőknek és a pedagógusoknak a különböző sérüléstípusok megértéséhez és a fejlesztési lehetőségek feltárásához. A Bartos EGYMI kutyaterápiás foglalkozásokat vezetett be, amelyek nemcsak a tanulók fejlődését támogatták, hanem hozzájárultak a módszer szélesebb körű megismertetéséhez is. Az óvodák és iskolák számára bemutatták a kutyaterápia fejlesztési lehetőségeit, elősegítve ezzel a befogadó pedagógiai szemlélet elterjedését.

A Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat különféle szabadidős programokat, táborokat és élménynapokat is szervezett, ahol sérült és egészséges gyermekek együtt vehettek részt. A szakemberek tanulásmódszertani, viselkedésterápiás, önismereti és kommunikációs tréningeket tartottak, hogy segítsék a súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók beilleszkedését és a befogadó gyermekközösségek létrejöttét. A fejlesztő programokban közel 500 gyermek vett részt.

A projekt az intézmények dolgozóinak szakmai fejlődését szintén támogatta. Továbbá s fejlesztések részeként az intézmények speciális terápiás és gyógyászati eszközökkel, valamint infokommunikációs berendezésekkel is gazdagodtak.

Bár a projekt hivatalosan lezárult, hatása tovább él a gyermekek, családok és pedagógusok mindennapjaiban, akik a megszerzett tapasztalatokat és tudást a jövőben is kamatoztathatják. A program hosszú távon hozzájárul a fogyatékos gyermekek ellátási színvonalának emelkedéséhez, valamint egy nyitottabb, elfogadóbb társadalom megteremtéséhez.

A program az EFOP-3.1.6-16-2017-00006 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás