Könyvtári fejlesztés a digitális esélyegyenlőségért és a digitális írástudásért

2025. 07. 28.

Sikeres uniós projekt keretében valósult meg a kiskunmajsai Városi Könyvtár kreatív foglalkoztató és tanulási-oktatási célú, valamint audiovizuális ismeretek tanulására alkalmas tereinek kialakítása, melyet helyet adtak számos új programnak, foglalkozásnak.

A fejlesztés alapot teremtett arra, hogy a könyvtár korszerű tanulás helyszínként képes legyen bekapcsolódni a formális oktatás rendszerébe, a képesség- és kompetenciafejlesztésbe, továbbá biztosítsa az élethosszig tartó tanuláshoz nélkülözhetetlen információkhoz való hozzáférést, valamint az azok megtalálásához, feldolgozásához szükséges képességek elsajátítását. Maga az épület nem volt bővíthető, ezért a projekt során egy meglévő helyiségből alakítottak ki az oktatásra és egyéni munkára is alkalmas, korszerű informatikai eszközökkel felszerelt teremrészt, illetve a gyermekkönyvtári részben mobil bútorzat segítségével csoportos foglalkozásokra is lehetőséget biztosító területet.

A létrejött modern infrastrukturális háttérnek és az elhivatott szakdolgozóknak köszönhetően – a célcsoport igényeivel összhangban – a beruházás lezárultával több rendszeres kompetenciafejlesztő programmal bővült a könyvtár kínálata. Így juthattak el például az óvodás és alsó tagozatos gyermekek Alice Csodaországában. Az esztétikai-művészeti tudatosságot és kifejezőképességet fejlesztő foglalkozások célja a könyvtár gyűjteményére, szolgáltatásaira épülő, műalkotások segítségével, kooperatív tanulási technikák révén megvalósuló személyiségfejlesztés volt, elsősorban a drámapedagógia, bábpedagógia, meseterápia módszereinek alkalmazásával, hagyományos és modern eszközök igénybevételével, alkalmanként más-más témát körüljárva. Ez alkalmasnak bizonyult félénk, zárkózottabb gyermekek szociális képességeinek, magabiztosságának fejlesztésére is.

A digitális egyenlőtlenség csökkentése végett egy program a könyvtár intézményi honlapjának és online katalógusának használatába, egy másik pedig a hungaricana.hu közgyűjteményi portál megismerésébe vezette be 13-18 éves korosztályt, ezzel támogatva az önálló művelődéshez szükséges kompetenciák fejlődését. Mentorálási alkalmak során lehetőség nyílt könyvtári környezetben az egyéni kutatási feladatok segítésére, a könyvtári közeg lehetőséget biztosít a nem online adatbázishoz kötött, hagyományos (papíralapú) források megismerésére is.

A digitális írástudás fejlesztése céljából szintén szerveztek foglalkozást a 13-18 éves fiatalok számára. A résztvevők megismerkedhettek az online elérhető magyar könyvtári portállal (MOKKA), ill. elektronikus adatbázisokkal (MEK, MATARKA), ezekhez kapcsolódóan az e-könyv olvasók használatával, táblagépekre készített e-könyv alkalmazásokkal; gyakorlatot szerezhettek az információ- és adatkeresés hatékony módszereiben. Az alsó tagozatos gyerekeknek a személyi számítógépekre és mobil IKT eszközökre készített, játékos, egyéni fejlesztést szolgáló alkalmazások megtalálásának, tudatos használatának módját tanították, sőt ez a könyvekkel nehezen barátkozó, de a számítástechnikai eszközök iránt érdeklődő gyerekek olvasásra szoktatásának is egyik lehetséges eszköze lehet, a tanulási nehézségekkel küzdők számára (diszlexia, látásproblémák stb.) pedig hasznos tanulási segédeszköz a szövegnagyító és -felolvasó funkcióinak köszönhetően.

Az etikus online kommunikációs és viselkedéskultúra kialakításának szándéka szintén megjelent a foglalkozások tematikájában. Az online térben történő zaklatás elsősorban a kamaszok körében gyakori, a verbális agresszió viszont minden korosztályt érint, ezért fontos, hogy megelőző céllal a gyerekek minél fiatalabb korban elsajátítsák az helyes, empatikus kommunikációs formákat, megismerkedjenek a különböző szimbólumok jelentésével, a kommunikációs szándék szerinti alkalmazássukkal, hogy később, mikor a közösségi oldalak aktív használói válnak, ezeket tudatosan alkalmazzák.

Kiskunmajsán tehát a támogatásból kialakított infrastruktúra és a beszerzett eszközök remek alapot biztosítottak ahhoz, hogy az élethosszig tartó tanulás keretében a kreatív és tenni vágyó könyvtáros szakemberek érdemben hozzájáruljanak a lakosság digitális esélyegyenlőségéhez, a funkcionális analfabetizmus visszaszorításához, a munkaerőpiacon előnyt jelentő kompetenciák fejlesztéséhez.

IMG_3710

kép 1 / 3

A program az EFOP-4.1.8-16-2017-00154 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás