Második esély az iskolapadban

2025. 01. 13.

Mindenkinek jár egy második esély – főleg akkor, ha az oktatásról van szó. A Belvárosi Tanoda projektje valódi támogatást igyekezett nyújtani azoknak a fiataloknak, akik valamilyen okból kiestek az iskolarendszerből, de készen állnak arra, hogy újrakezdjék. A kezdeményezés fókuszában az egyénre szabott fejlődés és a közösségépítés állt.

Az Iskolapad újratöltve – Második esély programok támogatása című pályázat a Széchenyi 2020 Program részeként európai uniós forrásokkal támogatta a végzettséggel nem rendelkező, tankötelezettségi koron túli fiatalok középfokú tanulmányokba való visszavezetését. A korai iskolaelhagyás a legtöbb esetben súlyos szociális és gazdasági terheket ró nemcsak az egyénre, de a társadalomra is. A támogatás eredményeként javulhat a bevontak társadalmi integrációja és munkaerőpiaci esélyeik is. Az érintett fiatalok jellemzően hátrányos helyzetből érkeznek, és integrációjukhoz komplex pedagógiai megközelítésre, személyre szabott tanulási utakra van szükség.

A Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium már több mint harminc éve foglalkozik azokkal a fiatalokkal, akik valamiért nem találták meg helyüket a hagyományos oktatásban. Az iskola olyan 16–25 éveseknek kínál lehetőséget, akik kimaradtak a középfokú tanulmányokból, és hátrányos helyzetükből adódóan komoly akadályokkal néznek szembe. A Tanoda módszertanának sarokköve mindig az volt, hogy ez nem csupán egy tanulási helyszín, hanem egy támogató közösség otthona, amelynek célja az érettségi megszerzésén túl az önismeret fejlesztése és a hosszú távú életpálya tervezése.

Ebben a projektben is rugalmas tanulási utakat alakítottak ki, amelyeket a diákok egyéni igényeihez igazítottak, így a hagyományos tantervi órákon túl fejlesztő órákat, mentorálást és különböző készségfejlesztési programokat is megvalósítottak, melyekbe 33 fiatalt, közöttük 11 roma származásút vontak be. Ezek a fiatalok legtöbbje olyan problémákkal küzd, mint az antiszociális viselkedés, a felbomlott családi háttér, vagy az érzelmi izoláció. Itt nem csupán tanulási lehetőséget kaptak, hanem olyan komplex támogatást, amely az élet minden területén segíti őket.

A Tanoda speciális módszertani eszközöket alkalmaz. Az egyéni tanulási terv kialakítása során a diákok előzetes tudásához és képességeihez igazítják a tanulási folyamatot, amelyet fejlődési naplóval követnek. Az egyéni fejlesztési tervek azt a célt szolgálják, hogy mindenki a saját tempójában és képességeihez mérten fejlődjön. A különleges típusú fejlesztő foglalkozások a diákstáb, a drámapedagógiai csoport és az önismereti csoport nevelési formákat jelenti, amelyek elszakadnak a hagyományos „iskolapad” típusú megközelítésektől, ezzel jobban aktivizálva a tanulókat és támogatva a képzésben való bennmaradást, csökkentve a lemorzsolódást. A mentorálás és pszichoszociális támogatás keretében az életvezetési tanácsadás és a mentális egészségre fókuszáló foglalkozások segítik a résztvevőket az élethelyzetükből adódó nehézségek leküzdésében. A közösségépítés és kulturális programok pedig olyan szabadidős programok és klubtevékenységek, melyek nemcsak a tanulást teszik színesebbé, hanem hozzájárulnak ahhoz, hogy a fiatalok közösségi élményeket szerezzenek, és erősödjön az összetartás.

A projekt újdonsága volt a Tanodában addig alkalmazottakhoz képest, hogy frissítették a pedagógiai programjukat, bővítették a tanórán kívüli foglalkozások körét, és szociális munkásokat is bevontak a diákok támogatásába. A diákok már a program kezdeti szakaszában olyan eredményeket értek el, amelyek a korábbi oktatási tapasztalataikhoz képest óriási előrelépést jelentettek.

A Belvárosi Tanoda célja, hogy tovább bővítse szolgáltatásait, és folyamatosan újabb rászoruló fiatalokat érjen el. A támogató intézményekkel való együttműködés szélesítésével egyre többekhez jut el a lehetőség híre. A nyílt napokon és a nyitott programok révén a bárki számára megismerhető az intézmény hitvallása, miszerint az oktatás nemcsak egy kötelesség, hanem lehetőség is arra, hogy valaki újraírja a saját történetét. Mert mindenkinek jár egy második esély.

A projekt a VEKOP-7.3.5-17-2017-00005 projekt keretében, európai uniós forrás bevonásával valósult meg.

További részletek a támogatott projekt keresőben:Tovább

Hírlevél

© 2024 Együtt fejlődünk

Megszakítás